Kirjoitukset aiheen Vaikuttaminen mukaan
Sami Mynttinen
Yksityisautoilun vähentämistä valintamuotoilun keinoilla
Yksityisauto on ykkönen Minulla on vahva muisto lapsuuden automatkoista. Perhe pakattiin tavaroineen autoon ja ajettiin viikonlopuksi maalle. Muistaakseni matka ei tuntunut pitkältä eikä auto pieneltä, vaikka sitähän se tietysti oli. Väistämätöntä pakkaamishässäkkääkään en muista. Mielikuva lapsuuden...
Mia Nykopp
Tulevaisuuden hiiletön liikenne vaatii oikeita tekoja
Tulevaisuuden hiiletön liikenne on kova tavoite, mutta meillä ei ole varaa tinkiä siitä. Itse en ainakaan haluaisi jossitella tulevaisuudessa, että olisi pitänyt tehdä enemmän. Ennemmin kuuluisin siihen kerhoon, joka voi todeta, että kannattipas panostaa. Tiedän, että meitä on monia.
Heidi Niemimuukko
Mitä kaikkea et ehkä tiennyt kansainvälisen yhteistyön ulottuvuuksista
Olen viimeiset 12 kuukautta saanut nauttia osin kyseenalaisesta kunniasta toimia Euroopan rautatieviraston ja kansallisten turvallisuusviranomaisten erään ABC-työryhmän puheenjohtajana. ABC tulee sanoista ERAn ja NSA:n välinen rautateiden lupakäsittelyjä koskeva yhteistyösopimustyöryhmä. Aikamoinen...
Kaisa Sainio
Oodi yhteistyölle!
Liikennepalvelulain II-vaihe on loppusuoralla – lakimuutos tulee voimaan 1.7.2018. Siinä missä lain I-vaihe uudisti mm. takseja koskevan lainsäädännön, II-vaihe pyöräyttää mm. rautatiejärjestelmän kelpoisuuskuviot liki täysin uusiksi. Tai mullistaa ainakin.
Katja Lohko-Soner
CORSIA karsimaan lentoliikenteen päästöjä
Lentoliikenteen päästöt ovat olleet tapetilla viime aikoina. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATAn mukaan maailman lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt olivat 815 miljoonaa tonnia vuonna 2016. Lentoliikenne aiheuttaa noin 2 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Suomessa suhdeluvut ovat saman...
Kaisa Sainio
Uutta Venäjällä oppimassa – työn iloa parhaimmillaan!
Mistä on hyvät kv. sopimusneuvottelut tehty? Asiantuntemuksesta, innostuksesta, kielipäästä ja hyvistä neuvottelu- ja yhteistyötaidoista. Entä mistä on hyvä työnteon draivi ja työn ilo tehty? Motivoivista ja houkuttelevista työtehtävistä, innostumisesta ja itsensä kehittämisen mahdollisuuksista, maan...
Heli Koivu
Virheen tekemisen jalo taito – ja vähän ilmailun riskienhallinnasta
Yritin päättää, kirjoitanko virheiden tekemisestä, uhista, riskienarvioinnista vai mysteeristä nimeltä just culture. Koska edellä mainitut asiat ovat saman, monitahoisen nopan eri tahkoja, päätin tehdä mahdollisen tahallisen virheen, ja kirjoittaa niistä kokonaisuutena.
Leila Hanhela-Lappeteläinen
GDPR, loppusuora häämöttää vai häämöttääkö?
Tänään vietetään jälleen vuosittaista Euroopan neuvoston tietosuojapäivää. Päivän tarkoituksena on lisätä tietämystä tietosuojasta sekä henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.
Mia Nykopp
Liikenteen muutos tehdään aktiivisesti yhdessä
Trafi on täynnä liikenteen kehityksen ja liikennemarkkinoiden asiantuntevia mahdollistajia sekä tietenkin myös liikenteen turvallisuuden, kestävyyden ja toimintavarmuuden vahvoja osaajia. Tätä asiantuntijajoukkoa on ilo johtaa.
Helena Pietilä
Vaikuttamassa eurooppalaisiin ilmailun määräyksiin
Lentokone laskeutuu illansuussa Brysselin sateiselle kentälle. Työpäivä on alkanut normaalisti aamulla toimistolla, ja ollut kiireinen niin kuin aina reissupäivinä. Matka jatkuu junalla Brysselin Eurooppa-kortteliin, EU-lainsäädännön ytimeen. Ulkona on jo pimeää, kun kävelen viimeiset metrit...
Kaisa Sainio
10 faktaa (?) virkamiesmatkustamisesta
1. Virkamies lähtee aina reissuun hallitusti ja tyylillä Väärin. Virkamies lähtee kokoukseen kiireellä, joko ennen kukonlaulua aamuruuhkassa tai töistä kokouksesta karaten. Pahimpia lähtöjä ovat ne, jolloin lapset pitää jättää yksin kotiin nukkumaan – koska virkamiehen mieskin reissaa. Tyylin...
Jukka Hannola
#Automaatio, #digitalisaatio ja vielä #robotisaatio - kaikki hype kätevästi yhdessä paketissa #drone!
Drone ei taida olla edes suomea. Minusta on perin huvittava yksityiskohta, että vietän päiväni ilmiön parissa, jolle emme tunnu löytävän edes toimivaa sanaa. Tavallaan tuon voisi ottaa suorastaan kunnianosoituksena työtämme kohtaan. Saamme olla tekemisissä teknologian kanssa, jonka kehityksessä edes...
Tiia Jyräsalo
Vuosi ICAOn yleiskokouksesta – Missä mennään lentoliikenteen päästöjen sääntelyssä?
Vuosi sitten nieleskelin Helsinki-Vantaalla aamupalan mukana kyyneleitä – edessä työmatka, lähes kaksi viikkoa poissa lasten luota valtameren takana. Odotukset olivat kuitenkin korkealla, sillä määränpäässäni Montrealissa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAOn yleiskokouksessa oli tavoitteena...
Juha Kenraali
Uusille voittajille on tilausta - tiedon avaamisessa rohkein saa parhaan etumatkan
Viranomaisen ja yritysten yhteistyön luo paremmat edellytykset hyvinvoinnin kasvulle. Liiallisen tai varman päälle reguloinnin tie on päättynyt. Uudenlainen viranomainen kysyy, kokeile, tukee uusien ideoiden syntyä ja toimii luottamusverkostoissa. Olen vahvasti sitä mieltä, että tulevaisuus ei toimi...
Anu Ylä-Pietilä
Todellisuus vastaan kokonaisarkkitehtuuri 3-0
Siis täh? Veikkaanpa, ettei kovin moni joitakin harvoja asian hartaita harrastajia lukuun ottamatta ole juurikaan törmännyt kokonaisarkkitehtuuri -termiin. Olen tottunut siihen: Kun kerron tuttaville ja sukulaisille mitä teen työkseni, kuulijan katse lasittuu ja arvaan heidän pohtivan että...
Juha-Matti Korsi
Maailma muuttuu, muuttuuko viranomainen?
Viime vuosina olen osittain pakosta, mutta pääosin omasta halustani miettinyt useasti viranomaisuuden muutosta suhteessa yhteiskunnan muutoksiin. Aatoksistani esiin nousee etenkin se, miten omat näkemykseni viranomaisen muuttuvasta roolista näkyvät kansalaisille eli loppuasiakkaillemme vai näkyvätkö...
Pietari Pentinsaari
Liikenteen palveluiden lukujen takana – mistä miljardit koostuvat?
Aloittaessani työni nuorena virkamiehenä, silloinen pääjohtajani korosti suurten lukujen merkitystä. Ne pysäyttävät, vetävät huomiota puoleensa, niihin uskotaan – miljarditaso oli hyvä.
Anita Mäkinen
IMOn World Maritime Universityn opiskelijat kenttäjaksolla Suomessa - Suomen valttikortti laaja-alainen teknologiaosaaminen
Trafi ja kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn alainen World Maritime University (WMU) allekirjoittivat viime keväänä aiepöytäkirjan (MoU) organisaatioiden välisestä yhteistyöstä, joka kattaa meripolitiikan, merenkulun turvallisuuden, energiatehokkuuden ja turva-asiat, meriympäristön suojelun ja...
Max Wilhelmson
Turvallisuus on itsestäänselvyys – vai onko?
Muistan pienenä poikana 70-luvun alussa, miten seisoin etupenkkien välissä, kun isäni ajoi talla pohjassa kesämökille. Siitä oli hyvä seurata liikennettä ja nopeusmittaria, joka kovasti kiehtoi nuorta poikaa. Siihen aikaan Saabissa oli turvavyöt vain etupenkillä ja elettiin siinä uskossa, että...
Ville Autero
Tiedolla johtaminen kehittyy – keisarille älyvaatteet?
Ennen ajanlaskumme alkua kirjoitetun Sun Tzun Sodankäynnin taidon III:n luvun ohjeessa todetaan: ”Kun tunnet vastustajasi ja tunnet itsesi, et ole vaarassa sadassakaan taistelussa”. Aikoinaan innokkaana tiedusteluanalyytikkona kiikutin komentajalle useamman sivun koostamaani tietoa taisteluosaston...
Kaisa Sainio
Ravistellaan sääntelyä neljällä teesillä – testissä rautatiejärjestelmä
Inhoan mikäli-sanaa ja sääntelyn purku -termiä. Ja inhoan varovaisuutta. Mutta tykkään sääntelyn yksinkertaistamisesta ja innostun sääntelyn kehittämisestä. Ja rakastan rohkeutta.
Mikko Österman
Älysopimukset ja lohkoketjut valtaavat tilaa - kuihtuvatko lakimiehet?
Lehdistä voi lukea, että tekoäly tulee korvaamaan huomattavan osan ihmistyöstä. Esimerkiksi tietokoneohjelmoijat, insinöörit ja lakimiehet ovat kuulemma uhanalaisia lajeja. Kävi ilmi, että on olemassa uusi sopimusmuoto, älysopimus tai ”smart contract”, joka automatisoi sopimusjuridiikan. Mikä sopimus...
Mia Nykopp
Digitalisaatio - mitä se oikeasti tarkoittaa ilman höttösanoja?
Mitä on digitalisaatio ilman digihypetystä? Kaavitaan vähän digihypen kuorrutusta pois, jotta voidaan nähdä, mitä hyötyä siitä oikeasti on.
Hanna Strömmer
Teräksistä tietoa salamannopeudella
Pienenä ajattelin, että minusta tulee isona Sherlock Holmes: terävä salapoliisi, joka hajanaisten johtolankojen ja tarkkojen havaintojen nojalla pystyy loogista päättelyä hyödyntäen ratkaisemaan kiperimmänkin murhamysteerin. Ja sellainenhan minusta tulikin. Holmes kutsuttiin paikalle, kun...
Jussi Pohjonen
Onko liikenneturvallisuus viihdettä?
Olen ollut nyt neljä tuotantokautta tekemässä televisioon Suomen surkein kuski -nimistä viihdeohjelmaa, jossa nimensä mukaisesti etsitään Suomen surkeinta autoilijaa. Aina, viimeistään uusien jaksojen alkaessa, pääsen myös vastaamaan joko kanteluihin, tai ainakin kysymykseen, mitä järkeä on olla...
Outi Ampuja
Sähköauton kohtalonhetki?
Mistä huomaa elävänsä keskellä teknologista murrosvaihetta? Usein aikalaisten on vaikea havaita taitekohtia — ne on helpompi huomata vasta jälkikäteen. Uskallan silti väittää, että olemme ainakin liikenteen teknologian osalta tiehaarassa.
Heli Koivu
Matkalla herra Murphyn kanssa Kapkaupunkiin – turvallisuusjohtaminen ilmailussa
Seisoin sydän huolta täynnä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali kahden turvatarkastusjonon vieressä, innokkaat matkustajat ja vilkuttavan saattojoukon erottavan pienen nauhan väärällä puolella. En ollut huolissani lentoturvallisuudesta. Luotin, että sienirihmastomaisesti levittyvä, globaali...
Leila Hanhela-Lappeteläinen
Tietosuoja, mitä se on?
Tänään vietetään vuosittaista Euroopan neuvoston tietosuojapäivää. Päivän tarkoituksena on lisätä tietämystä tietosuojasta sekä henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Mutta mistä me itse asiassa puhumme, kun puhumme tietosuojasta? Tietosuojan perimmäisenä...
Tuomas Routa
Making arctic know-how go global
There are only a few countries in the world with such deep experience in arctic issues like Finland. We have been forced to live with the extreme conditions, we are familiar with them and have turned the arctic challenges into solutions. They are now parts of our natural daily lives. As the general...
Anna Jokela
Trafi talks -blogissa puhuvat trafilaiset asiantuntijat
Nettisivuillamme käynnistyy uuden vuoden alkaessa Trafi talks -blogi, jossa ääneen pääsevät Trafin asiantuntijat. Blogi julkaistaan kerran viikossa ja sitä kirjoittavat eri tehtävissä työskentelevät trafilaiset, kukin omansa tehtävänsä ja erikoisalansa näkökulmasta.