Sinun autosi, minun autoni, meidän automme? Miksi autokantamme on niin vanhaa?

10.2.2017 14.30, Kirjoittanut Olli Lindroos
 

Pyörähdin 26.1. Huomenta Suomi -ohjelmassa jutustelemassa Suomen autokannan tilasta. Toimittajan avauskysymys pisti ajattelemaan. Miksi autokantamme on niin vanhaa?


Suomessa henkilöautokannan keski-ikä on 11,5 vuotta, kun se Euroopassa on 9,7 vuotta. Ero on huima eikä edes Uudellamaalla autokanta ole eurooppalaisella tasolla. Itä- ja Pohjois-Suomessa tilastot näyttävät vieläkin synkemmiltä. Ja keskimääräinen auton romutusikä on meillä kivunnut jo yli 20 vuoden. Autokantamme on Euroopan vanhimpia, ellei peräti vanhin. Eikä vanhenemiskehitykselle näy loppua.

Mutta miten olemme ajautuneet tällaiseen tilanteeseen? Ja mikä on johtanut siihen, että autokantamme jatkaa vanhenemistaan? Seuraus eli vanheneminen tiedetään ja kannan uudistamiskeinoistakin on keskusteltu valtavasti. Syiden pohtiminen tai se, miten autoa käytetään, on sen sijaan jäänyt vähemmälle.

Verotuskeskustelu jyrää

Uudemmat autot ovat ainakin keskimäärin ajateltuna selvästi vanhempaa kalustoa ympäristöystävällisempiä ja liikenneturvallisempia. Eli lääkkeeksi tarvittaisiin lisää uudempia autoja ja vanhemman autokannan poistuman nopeuttamista.

Autoilu on Suomessa kallista ja Trafin kanta on, ettei autoilijan raskasta verotusta tulisi ainakaan enää lisätä, vaan pikemminkin laskea. Verotuksen painopistettä pitäisi siirtää hankinnan verotuksesta eli autoverotuksesta auton käytön verotukseen. Autoilijoilta kerään vuosittain lähes 8 miljardia eikä tienpitoon näistä veroeuroista käytetä kuin pieni osa.

Mutta aiheutuuhan autoilusta toki yhteiskunnalle muitakin kustannuksia, mikä monesti unohtuu julkisesta keskustelusta. Ja ihan vastaavasti unohtuvat autoilun yhteiskunnalle tuottamat hyödyt. Autoilu on kyllä kallista puuhaa ja autoilun suurimpia kustannuksia on auton jatkuvasti aleneva arvo. Kyllä henkilöauto auttaa meitä arjessa, muuten emme olisi siitä valmiita niinkin paljon maksamaan. Kumipyörät ne pitävät yhteiskunnan ja elinkeinoelämän liikkeellä.

Autoiluun käytetty raha on myös valintakysymys

Selkein yksittäin syy vanhaan autokantaamme on se, että autoilu on eurooppalaisittain raskaan verotuksen vuoksi Suomessa kallista. Osa syistä on autoilukulttuurissamme. Kaikki eivät pysty tai halua käyttää autoiluun paljoa rahaa vaan ovat katsoneet, että heidän tarpeisiinsa sopii edullisempi tai vanhempikin auto. Kaikkein vähävaraisimmilla ei ole autoa lainkaan. Jotkut käyttävät mieluummin polkupyörää tai kulkevat jalan.

Sanotaan, että yksityisautoilu vähentäisi liikkumista, kun lyhyemmät asiointimatkatkin hoidetaan autolla. Omasta kokemuksesta voin kyllä todeta, että se on ihan oma vika kun paino nousee, turha siitä on autoparkaa syyttää. Pääosa autoista hankitaan helpottamaan ajankäyttöä. Nykyään monessa taloudessa on kaksi tai jopa useampikin auto. Vanhaa autoa ei aina myydäkään pois, vaan se jää perheen kakkos- tai kolmosautoksi taikka kesäautoksi. Kesäkaudella liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä oli viime vuonna 11,9 vuotta.

Moni pitää kierrättämistä arvossaan tai on tottunut siihen, että autoa kannattaa korjata ja pitää hyvässä kunnossa. Suomi on autoistunut isomman kokoluokan autoilla. Isompaa autoa moni tarvitsee harrastuksiinsa, kuten mökkireissuille. Isommat autot taas ovat kalliita.

Joukkoliikenne ei ole kaikille aito vaihtoehto, vaan tarvitaan kohtuuhintaista kulkupeliä arjen pyörittämiseen, työssä käyntiin, lasten kuljettamiseen, kauppamatkoihin jne. Vanhuksille auto, oma auto saattaa olla se henkireikä, joka mahdollista sosiaaliset kontaktit, mutta ajokilometrit jäävät vähäisiksi ja silloin vanhempi ja edullinen autokin riittää varsin hyvin.

Auto ei ole hyvä sijoitus, vaan pikemminkin päinvastoin. Arvo alenee ja autoilun raskaiden verojen lisäksi vakuutukset, huollot ja katsastukset ottavat oman osansa autoilijan kukkarosta. Eikä se ajokortin hankkiminenkaan halpaa ole.

Suomalainen haluaa edelleen omistaa autonsa tai ainakin hankkia sen osamaksulla taikka pankkilainalla. Omistaminen on kuitenkin murrosvaiheessa. Yksityis-leasing ei ole tosin vielä lyönyt läpi samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi Ruotsissa. Yhteiskäyttöautot ja erilaiset uudet palveluratkaisut ovat vasta tulollaan markkinoillemme.

Ruotsin malliin?

Uuden auton hankintahintaan sisältyvä autovero on keskimäärin 6 000 – 7 000 euroa. Arvosidonnainen autovero ei rasita vain uusia autoja, vaan myös käytetyt autot ovat tämän vuoksi kalliimpia kuin muualla Euroopassa. Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna 119 000 autoa, kun Ruotsissa määrä oli hieman yli kolminkertainen. Ruotsihan poisti autoveron parikymmentä vuotta sitten. Ja keikkuupa tuo länsinaapurimme myös komeasti liikenneturvallisimpien maiden tilastossa vuodesta toiseen kärkisijoilla.

Kysyntää uudempiin autoihin kyllä on. Tämä havaittiin 2015 toteutetussa romutuskampanjassa. Yllättävänkin moni haluaisi vaihtaa tiensä päähän tulleen autonsa ihan uuteen ja vielä keskimääräistä uutta autoa vähemmän kuluttavaan autoon. Auto vaihdetaan uudempaan, kun se ei toimi tai ei muuten ole enää käyttötarkoitukseen sopiva.

Suuret tunteet roihuavat autoilussa – uudenlaiset palvelut tulossa

Suhtaudumme autoiluun ja autoilun maksuihin suurella tunteella. Silloin ei järkipuhe välttämättä saa vastakaikua. Auton hankinta – uuden taikka käytetyn – perustuu ainakin osin myös tunteeseen, jolle sitten annamme jälkikäteen jonkinlaiset järkiperusteet. Ja markkinamiehet kyllä tietävät, että ihminen tarvitsee asioita, joita ei halua ja haluaa asioita, joita ei tarvitse.

Autoilukulttuuri muuttuu hitaasti, mutta uudenlaiset autoilun palvelut ovat tulossa. Auton omistaminen ei ole jatkossa välttämätöntä. Tulevaisuudessa yhä useampi tulee hankkimaan autoilun palveluna. Ja robottiautot ovat tulossa 2020-luvulla. Markkinoilla on varmasti aina tilaa kilpailulle ja uudenlaisille palvelukonsepteille.

Sinun autosi, minun autoni, meidän automme? Omat ratkaisut, omat valinnat, mutta vastuullisesti

Onko tässä nyt sitten kyse ihan henkimaailman jutuista? No tuskinpa sentään, vaikka autoa Suomessa silti edelleenkin verrataan pyhään lehmään. Jonkinlainen statusesine auto silti monelle edelleenkin on. Paremmat tiet ja autot sekä sujuvammat yhteydet nykyistä halvemmilla kustannuksilla olisi se yhtälö, joka yhteiskunnassa pitäisi pystyä ratkaisemaan.

Pitäisikö nyt alkuun vain myöntää edes itsellemme, että olisi tärkeää, että jokainen pystyisi hankkimaan omiin yksilöllisiin tarpeisiinsa sopivan kohtuuhintaisen, turvallisen ja ympäristöystävällisen kulkupelin tai liikkumispalvelun? Ja lopetettaisiin se vastakkainasettelu julkisen liikenteen ja yksityisautoilun välillä sekä menopelien vertailu ja kilpailu naapureiden kanssa. Vastuullisia ratkaisuja ja valinnanmahdollisuuksia, niitä me tarvitsemme.

#autoilu

#autokanta

 

 

Olli Lindroos

toimialajohtaja, liikennevälineet

Yksi kommentti "Sinun autosi, minun autoni, meidän automme? Miksi autokantamme on niin vanhaa?

sahuri 21.1.2018 21.56

Miksi autokantamme on niin vanhaa?

Koska verotusta on siiirretty "käytön verottamisen" suuntaan. Ideologinen rankaisu, CO2-porrastus sekä auto- että ajoneuvoverossa. Romutuspalkkiojärjestelmässä CO2- rajoitus uudelle autolle. Romutuspalkkio vain uuden auton ostajalle.

Kyllä todellisia syitä löytyy jos ne halutaan nähdä ja myöntää.
Ja nyt asiaan korjausta tarjoavat tahot esittävät lääkkeitä, jotka vain entisestään pahentavat ongelmaa.
"Käytön verottamisen" kannattajat eivät halua nähdä tosiasiaa, että jo nyt käytön verottaminen on aivan järjettömällä tasolla.

Jos auton käyttäminen kallistuu vielä entisestään, on vielä vähemmän varaa vaihtaa uuteen autoon.
Mikäli vanhoille autoille laitetaan enemmän rangaistusveroja, niiden vaihtoarvo romahtaa.

Yhteiskäyttö ym. ovat niin marginaalisia ilmiöitä, että kokonaisuuta katsoen niillä ei ole mitään merkitystä.

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 
 
 

Viimeisimmät kommentit