Apua paikalle automaattisella hätäpuhelulla – ehkäpä jo ensi vuonna?

3.11.2017 17.05, Kirjoittanut Anna Schirokoff
 

Autoihin tulevaa järjestelmää, joka automaattisesti tunnistaa onnettomuuden tapahtuneen ja ilmoittaa siitä hätäkeskukseen, on kehitetty pitkään ja hartaasti. Tällaiselle järjestelmälle on annettu nimi eCall.


Idea eCall-hätäviestipalvelusta starttasi vuosituhannen vaihteessa

Vuosituhannen alkupuolella selvitettiin suomalaisten näkemyksiä autoissa tarvittavista lisälaitteista tai palveluista: automaattinen hätäviestijärjestelmä oli toivelistalla toisena. Myös viranomaiset pitivät tällaista järjestelmää erittäin tarpeellisena.

Suomi toimi aktiivisesti EU:ssa eCall-järjestelmän edistämiseksi ja allekirjoitti muun muassa keväällä 2004 ensimmäisenä maana eCall-aiesopimuksen. Tällöin tavoitteeksi oli asetettu, että kaikissa uusissa autoissa olisi eCall-päätelaite jo vuodesta 2009 alkaen.

Kaikki tämä palautui mieleeni, kun kaivoin esille senaikaisen kollegani Niina Sihvolan diplomityön, jota ohjasin. Niina selvitti, että Suomessa olisi vuosina 2001-2003 voitu hyvin todennäköisesti välttää 4-8 % liikennekuolemista, jos kaikissa ajoneuvoissa olisi ollut eCall-järjestelmä.

Noista ajoista maailma on jo muuttunut: lähes kaikissa ajoneuvoissa on mukana kännyt, jossa olevan sovelluksen avulla sijainti pystytään helposti selvittämään. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten automaattiselle yhteydenotolle hätäkeskukseen on edelleen tarvetta.

Koska eCall on oikeasti todellisuutta – mitä sinä veikkaat?

Lokakuun alussa eCall-järjestelmän käyttöönotto astui merkittävän askeleen eteenpäin. Hätäkeskustietojärjestelmää on kehitetty niin, että hätäkeskukset Suomessa ovat kykeneviä vastaanottamaan autosta lähtevän hätäpuhelun. Enää siis tarvitsemme niitä autoja, jotka siihen kykenevät. EU:ssa on säädetty, että maaliskuun 2018 jälkeen tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautomallit tulee olla varustettuja eCall-palvelulla.

Mielenkiinnolla odottelen, kuka autonvalmistaja ensimmäisenä järjestelmän tuo markkinoille. Uusia ajoneuvotyyppejä kun ei valmistajilta ole markkinoille tullut vuosittain, kaikilta ei edes kymmenenkään vuoden välein. Vai löytävätkö laitevalmistajat markkinaraon vanhojen ajoneuvojen omistajista, joille myydä laite jälkiasennuksena?

Järjestetäänkö veikkaus, kuten ensilumen satamisesta, milloin Suomessa hätäkeskus vastaanottaa ensimmäisen yleiseurooppalaisen automaattisesti lähteneen hätäpuhelun? Kun ensilumiveikkauksissa tarkkuutena on päivä ja vuosi, tässä voisi riittää kuukausi ja vuosi.

#ecall
#automaattiauto

 

 

Anna Schirokoff

johtava asiantuntija, liikenteen uudet palvelut

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.