Valoa pimeyteen, kiitos!

10.11.2017 15.45, Kirjoittanut Otto Lahti
 

Vuosikymmenten ajat auton valot ovat herättäneet vilkasta keskustelua Suomessa. Välillä osa pakollisiin valoihin liittyvistä vaatimuksista mielletään kansalaisten kiusaamiseksi ja toisinaan vapaaehtoisia valoja haluttaisiin lisätä enemmän kuin laki sallii. Keskimäärin sopiva ei sovi kaikille.


Tämän vuosikymmenen hittiaihe on ollut ”päiväajovalot”. Kymmeniä artikkeleita vuodesta toiseen, siitä kuinka ”päiväajovaloilla” ajaminen muulloin kuin päivän valossa aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä.

Missä vika?

Ajoneuvolainsäädäntöön liittyvissä asioissa autoilijan syyttävä sormi osoittaa ensimmäisenä Brysseliin, koska huomattava osa vaatimuksista tulee sieltä. Valaisimien kytkentöihin liittyvät tarkat säännöt on tosin laadittu Brysselin sijaan Genevessä YK:n Euroopan talouskomission alaisessa toimielimessä, UNECEssa. Jotain suurta ja tuntematonta organisaatiota on aina helppo syyttää, eikä sillä ole väliä onko syntipukki EU vai UNECE.

Äkkiseltään lainsäädännössä pakolliseksi määrätyt valaisimet, joita ei sovi käyttää pimeällä, kuulostavat älyttömältä. Eli UNECEn vaatimuksien syyttäminen voisi olla ihan perusteltua. Asian osalta on kuitenkin syytä muistaa, että huomattavasti suurempi osa ajosuoritteesta tapahtuu valoisaan ja kuivaan aikaan kuin pimeällä tai sateella. Tien valaisemiseen ei ole siis läheskään aina tarvetta, mutta monesti vastaan tulevan auton havaittavuutta parantavat huomiovalot eli ne ”päiväajovalot” ovat juuri oikea ratkaisu.

Ajovalot ovat olleet hyvin pitkään pakolliset kaikissa henkilöautoissa ja niiden käyttöön liittyvät säännöt annetaan yksinkertaisesti ja selkeästi tieliikennelaissa, joka koskee jokaista tielläliikkujaa Suomessa. Jos autossa ei pala oikeat valot, niin syyllisten listalle ei jää muita vaihtoehtoja kuin kuljettaja, jonka velvollisuuksiin kyllä kuuluu laittaa valot päälle olosuhteiden sitä edellyttäessä, jos automatiikka ei hoida asiaa. Toive valojen käytön vastuun siirtämisestä kuljettajalta autovalmistajalle tai lainlaatijalle tulee helposti mieleen silloin, kun näkee auton pimeän perän iltahämärässä tai lumisateessa.

Palaako kerran unohtunut taito takaisin?

Uudesta autosta löytyy sopivat valot kaikkiin keleihin ja lainsäädännöstä selkeät vaatimukset siihen, milloin on käytettävä oikeita ajovaloja ja milloin riittää huomiovalot. Ratin vasemmalta puolelta löytyy varsin yksinkertainen kytkin, jolla voi valita, mitä valoja autossa palaa.

Uskonkin, että tuohon kytkimeen tiivistyy koko ongelman ydin. Huomattava osa autoilijoista ei koskenut siihen kertaakaan yli kymmeneen vuoteen, koska suomalaistyyppinen ajovaloautomatiikka sytytti ajovalot moottorin käynnistyksen yhteydessä. Kuljettajan vastuulle jäi vain pitkille vaihtaminen pimeällä maantiellä ja korkeudensäätörullan pyöräyttäminen täydellä kuormalla. Vaikka jälkimmäinen unohtui monilta, niin silti autoissa paloivat valot edessä ja takana.

Auta automatiikkaa ja toista autoilijaa valojen kanssa

Sateen alkaessa pyyhkijöiden päälle laittamista ei unohda vahingossa, mutta samaan aikaan pitäisi muistaa laittaa myös ajovalot päälle, jos automatiikka ei hoida sitä kuljettajan puolesta. Jokaisen autoilijan pitäisi opetella uusi rutiini, jolla korvaa puuttuvan automatiikan tai automatiikan puutteet valojen käytön osalta.

Erilaisia ulkovaloja on ohjattu hämäräkytkimillä vuosikymmenet, joten saman ominaisuuden saaminen autoon pitäisi olla itsestäänselvyys, koska katuvalojen vaikutus alueella kuljettaja ei aina huomaa oman autonsa puutteellista valaistusta. Automatiikka yleistyy ja muuttuu vaiheittain pakolliseksi, mutta automatiikkakaan ei tunnista kaikkia tilanteita. Valoanturi näkee edessä kauniin kevättalven auringonpaisteen ja valitsee sen mukaan pelkät huomiovalot, vaikka auton takana nousisi sankka lumipölly, mikä edellyttää ajovalojen ja takavalojen käyttöä.

Toistaiseksi kuljettaja pystyy arvioimaan sään, kelin ja valoisuuden huomattavasti automatiikkaa paremmin – mutta samalla myös taitaa unohtaa asian paljon useammin. Muistutetaan siis toinen toisiamme oikeiden valojen käytöstä, kunnes kaikilla on käytössä erehtymätön ajovaloautomatiikka. Auton ulkopuolelta kun on niin paljon helpompi havaita käytössä olevat valot ja niiden puutteet kuin kuskinpaikalla istumalla.

#valot
#ajovalot
#liikenneturvallisuus

 

 

Otto Lahti

johtava asiantuntija, palveluiden tuki

25 kommenttia "Valoa pimeyteen, kiitos!"

Sivu 1/2

Jyrki Haapala 3.5.2018 21.35

Nykyisten autojen ns. päivävalo kytkentä tulisi poistaa autoista jossa se jo on ja ennen kaikkea maahamme tuotavista autoista tulisi kieltää kyseinen ajovalokyrkentä. Kyseiset takapää pimeänä liikuvat autot ovat todellisia liikenteen riskejä, jotka tulisi poistaa liikenteestä ennen kyseisen valokytkennän poistamista!

Sivuun 30.4.2018 9.25

.

Sivuun 30.4.2018 9.09

Suomi vikisee. Eikös ollut aikaa ilman ajovalojakin päivällä? Tän ilmastohössötyksen takia tehdään hätäisiä päätöksiä, jotka asiakas maksaa kalliisti remppana. Saakos uusissa autoissa pitkät päälle, ilman ettei käännä katkaisijan kaakkoon? Miksei etuvalotkin vois olla sen hämäräkytkimen takana.

Petar 30.4.2018 8.32

Taas sumuinen aamu, ja taas joka neljas auto ihan näkymätön, ilman takavaloa. Ei mitään edes tavallisia takavaloa! Sumuvaloista voin vain unelmoida. Tosi "fiksu" ja "turvalista".

Petar 30.4.2018 8.32

Taas sumuinen aamu, ja taas joka neljas auto ihan näkymätön, ilman takavaloa. Ei mitään edes tavallisia takavaloa! Sumuvaloista voin vain unelmoida. Tosi "fiksu" ja "turvalista".

Peksi 26.2.2018 9.06

Vähän ihmettelen sitä, että alkoholimonopoli pystyttiin pitämään, mutta takavaloja ei. Komppaan Veijo Vuoriota siinä, että mittarivalot eivät saisi palaa päivävalojen kanssa. Mihin mittarivaloja päivällä tarvitaan?
Tämä on sama vanhempien autojen kanssa parkkivaloilla. Lähdetään liikkeelle parkeilla. kun luullaan siellä ajovalojen palavan. Jönsson ei pitänyt takavalottomuutta kovin vakavana juttuna, mutta haluaisin tietää mitä hän tekisi, jos pakaroiden alla on 76tn painoinen yhdistelmä, kun pyryn keskeltä ilmestyy se takavaloton vaalea pirssi ja pitäisi alkaa jotain tekemään alle puolen sekunnin. Sama efekti on kun tumma auto ilmestyy vesisateella eteen. Voi nimittäin tulla jostain sivutieltä ja on vasta kiihdyttämässä vauhtia. Vessaan ei ehdi! Länsiväylällä niitä valottomia näkee näin talvellakin 6:00 aamuisin lähes joka aamu 4/5. Sen huolellisemmaksi ei ainakaan amatööriautoilija tule. Ohjekirjaa ei avata, eikä auton ympäri kierretä toimintojen selvittämiseksi ja rutiinien luomiseksi. Länsiväylällä on valaistus ja muutakin liikennettä, jotta siellä ei pahasti haittaa. Olenkin huolestuneempi niistä valaisemattomista pätkistä joita Suomessa riittää.

Toni Pallaspuro 29.11.2017 10.33

Kiitos palautteesta Jukka! Takavalojen pakollinen palaminen ajovalojen eli lähi- tai kaukovalojen kanssa tulee E-säännöstä 48, jota noudetaan EU:ssa autojen valaisinten asennuksen hyväksyntävaatimuksina. Huomiovalojen eli päiväajovalojen kanssa takavalojen palaminen on valinnaista.

Blogin ajatuksena on ollut ensisijaisesti muistuttaa kuljettajan vastuusta valojen käytössä sellaisissa autoissa, joissa automatiikkaa ei ole. Automatiikka ajovalojen kytkennässä ja korkeudensäädössä on yleistynyt uusissa autoissa, mutta on hyvä tiedostaa, että joissain keliolosuhteissa, kuten pöllyävässä lumessa, automatiikkakaan ei toimi täydellisesti.

Jukka Asikainen 26.11.2017 23.00

>Takavalojen palaminen ajovalojen yhteydessä on pakollista, Otto Lahti johtava asiantuntija.

Tieliikennelaissa asiasta ei mainita. Trafi voi olla ihan mitä mieltä haluaa, mutta laki on se mikä määrää.
EU lait menevät kansallisten lakien edelle.
Päivävalojen kanssa takavalojen käyttö ei ole pakollista valoisaan aikaan.
Päiväajovalot on pakolliset vuodesta 2011 eteenpäin.

>Kuljettajan vastuulle jäi vain pitkille vaihtaminen pimeällä maantiellä ja korkeudensäätörullan >pyöräyttäminen täydellä kuormalla.

Uusissa autoissa on automaattiset pitkät valot, jotka toimivat vain kun valokytkin on auto asennossa. Pitääkö tästä ominaisuudesta luopua, kun Trafi niin vaatii. Myös ajovalojen korkeussäätö on automaattinen. Trafin tiedot on osittain vanhentuneita.

Honda Accord vm. 2014. Ajovaloissa on kolme asentoa, 1. palaa etu ja takavalot, mutta pitkät ei toimi.
2. palaa etu ja takavalot, pitkät toimii, ajovalo automatiikka ei toimi, valot jää päälle kun autosta poistuu, eivät sammu ollenkaan 3. auto asento, jolloin valot säätyy automaattisesti ympäristön valoisuuden mukaan ja valot toimivat niin kuin valmistaja on suunnitellut niiden toimivan.

Otto Lahti johtava asiantuntija Trafi, asiantuntemuksesi asian suhteen on puutteellinen.

Joten eiköhän anneta automatiikan hoitaa valot, sillä on aikamoinen vaaratilanne ja paniikki jos pitkät valot ei toimi, kun valokytkin on väärässä asennossa ja sitä ruvetaan pimeässä säätämään.

Jos valokytkin on väärässä asennossa ja valot jää päälle, vaikka on luullut niiden sammuvan automaattisesti, niin aamulla on akku tyhjä. Akun tyhjeneminen tietää monessa uudessa autossa korjaamokäyntiä, kun osa auton toiminnoista pitää ohjelmoida uudelleen. Uudet autot on tällöin pääsääntöisesti vietävä korjaamoon hinausautolla lavan päälle nostettuna, kun uusien autojen hinaaminen perinteisellä tavalla on kielletty.

Oma lukunsa on start-stop toiminnoilla varustetut autot ja niiden AMG-akut.

Loppuun voi todeta, että et ole selvittänyt asiaa ja olet kirjoittanut ilmeisesti omien kokemuksien perusteella koskien yhtä tiettyä autoa ja yleistit sen koskemaan kaikkia autoja.

Asemasi edellyttää kyllä parempaa asiantuntemusta, sillä nyt olet kirjoittanut jopa suoranaisia valheita ja antanut julkisesti viranomaisena vääriä tietoja.

Jönsson 24.11.2017 11.36

Tämä takavalottomien autojen ongelma on kyllä liikenteen ongelmista pienimmästä päästä, ellei peräti pienin. Mutta voihan siitäkin ärsyyntyä, jos on tapana ärsyyntyä.

Vaikka ajan 50 000 km vuodessa, en ole vielä kertaakaan kokenut mitään haittaa siitä, että jossain toisessa autossa eivät takavalot pala. Eivät ne omassanikaan pala yhtä aikaa päivävalojen kanssa, mutta automatiikka sytyttää ne ja varsinaiset ajovalot, kun alkaa hämärtää. Pimeässä ja sateessa varmasti ymmärtäisin sytyttää ne itsekin, kyllä sen edellisessä autossani, jossa automatiikkaa ei ollut, huomasi, mihin keliin huomiovalot eivät ole tarkoitetut. Hajavalon takia huomiovaloilla ei voi ajaa sumussa tai sateessa.

Maantiellä tulee joskus perä edellä vastaan näitä autoja, joissa takana ei pala valot. En ole koskaan ollut lähelläkään törmätä niihin. Nopeusero edellä menevään on yleensä luokkaa 5-10 km/h, joskus tuplaten tuon. Jos ei sillä nopeuserolla näe edessä olevaa autoa heijastimineen, vaan ajaa sen päälle, on vika jossain muualla kuin edellä ajavan auton valottomuudessa.

Paljon led-päivävaloja ja pimeitä takalyhtyjä suurempi kiusa ovat tarpeettomasti palavat etu- ja varsinkin takasumuvalot, joitsta kumpiakaan ei Suomessa juuri koskaan tarvita. Ja nämäkin ovat vain hyvin pieni kiusa.

Itseäni eniten häiritsevä valoihin liittyvä seikka liikenteessä on se, että pimeässä vaihdetaan kaukovaloilta lähivaloille aivan liian aikaisin, ja sitten protestoidaan, kun toinen ei tee samoin. Olen myös huomannut, että usein nopea edessä olevan tien valaiseminen pitkillä esim. kahden vastaantulijan välissä tulkitaan provokaatioksi, johon vastataan epämääräisellä valojen räpsimisellä. Jos tien valaisemisen kokee jonkinlaiseksi hyökkäykseksi, kannattaa tarkistaa omia asenteitaan. Kaikki eivät ole liikenteessä sotiakseen, muitakin motiiveja voi olla.

jouni 24.11.2017 8.53

Trafi on selittelyjä varten . mahtaa vanhoja virkamiehiä harmittaa, kun mennään taaksepäin laissa. vaikka näissä valo asioissa. Miksi pitää ajovalojakaan päivällä päällä. kyllä tuon automatiikan tarttis olla varma. Vaatikaa sitä. eikö näihin laitteisiin pitäisi luottaa 100%? Todennäköisesti tässäkin asiassa saa poiketa, mutta kun ei uskalleta.

Janne Räisänen 23.11.2017 21.41

Valoa pimeyteen!

Autoon saa uusien säännösten mukaan asentaa parittoman määrän lisävaloja...
Mutta saanko asentaa vain yhden, vai tuleeko asentaa vähintään kaksi, sillä edellytyksellä ettei 100 ref ylity?

Veijo Vuorio 23.11.2017 16.02

Yksi parannus olisi se ettei mittariston taustavalot syttyisi ellei ajovalot ole päällä. Se toimisi jonkinlaisena muistuttajana siitä että jotain puuttuu päivän hämärtyessä.
On varsin outoa ajattelua että takavaloitta ajaminen säästäisi sähköä ja siten energiaa. Päivävaloilla voisi takana palaa vaikkapa ledit oikeiden polttimoiden sijaan.

Autoilija 22.11.2017 12.04

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mihin syyhyn perustuu se, että huomiovalot täytyy palaa nimenomaan _edessä_? En siis tarkoita että mitä laki tähän sanoo vaan sitä, miksi laki on näin kirjoitettu ja nimenomaan alunperin UNECE:ssa. Suomessa ainakin on melko vähän sellaisia teitä tai katuja, joissa ajetaan samaa kaistaa vastakkaisiin suuntiin, jolloin etuhuomiovalot olisivat perustellut. Paljon enemmän on tilanteita joissa ajetaan samaa kaistaa peräkkäin, jolloin takahuomiovalot auttaisivat edessä kulkevan ajoneuvon havainnointia. Olen kyllä samaa mieltä artikkelin kanssa, että vastuu on loppujen lopuksi kuljettajalla, mutta kiinnostaisi vain perusteet tälle valosäännölle.

Otto Lahti 21.11.2017 17.19

Takavalojen palaminen ajovalojen yhteydessä on pakollista. Näin on ollut kymmeniä vuosia, eikä asiaa ole suunnitteilla muutoksia. Myös ajovalojen käyttö pimeällä on ollut hyvin pitkään pakollista. Keskeinen ongelma on, ettei niitä ajovaloja käytetä.
Monissa uusissa autoissa valokatkaisijan voi pitää kokoajan ajovalovaloasennossa (esimerkkikuvissa viimeinen asento myötäpäivään). Valot sammuu, kun ottaa avaimen pois virtalukosta ja kaikki valot palaa aina moottorin käydessä. Asiaan on hyvin helppo tutustua kokeilemalla, suosittelen.

Tuomas 21.11.2017 11.38

Juuri näin se on. Vanha kunnon valomuisti on tehnyt sen, että valokatkaisja on unohtunut. Moni autoilija on myös varsin tietämätön valojensa toiminnasta. Ei siis tiedetä, mitkä valot missäkin päin autoa palavat ja mitä varten. Itse olen jo sopinut seuraavan autoni takavalojen koodaamisesta, että ne palavat jatkuvasti, kun auto on käynnissä. Mutta millä tavalla tämä asia saataisiin kuntoon kokonaisuudessa, on kyllä vaikea rasti. Varmaankin takavalojen jatkuva toiminta ajo-tai huomio(päiväajo)valojen kanssa pitäisi olla pakollista.

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.