Mukautuva penkki, kamerajärjestelmät ja kuolleen kulman tunnistin – Maija Meikäläinen uuden ajoneuvotekniikan äärellä

2.2.2018 10.20, Kirjoittanut Inkeri Parkkari

Aamulla herätessäni kurkkaan lämpömittariin: miinusta kymmenen astetta. Koska tarkoitus on lähteä liikkeelle autolla ja haluan säästää sekä luontoa että moottoria, avaan kännykästä auton sovelluksen ja napsautan moottorin- ja matkustamonlämmittimen käyntiin. Eipä tarvitse kipittää pihalle tunkemaan lämmitysjohtoa jäätyneeseen vastakappaleeseen.


 

Auton huristessa itseään lämpimäksi karistan unet silmistä ja puen jotain nättiä päälle. Ja eikun menoksi. Auton luokse astellessani avaintakaan ei tarvitse kaivaa taskusta, sillä etäavain hoitaa homman – riittää, että se on jossain laukun pohjalla. Oven avauksen yhteydessä auton penkki siirtyy avainmuistitoiminnon välityksellä käyttäjän mukaisiin muotoihin. Autoon istuessani minulla on siten hyvät valmiudet lähteä turvallisesti liikkeelle heti ensimetreistä alkaen: auton ikkunat ovat sulaneet, automaattinen ohjauspyörän ja istuimen lämmitin pitävät sormet ja peban lämpöisinä.

Pihasta peruuttaessani kytkeytyy pysäköintiapukamera päälle – se näyttää graafisesti viivojen avulla myös auton kulun ratin vääntämisen mukaan. Mutta kas – unohdin ennen autoon nousuani pyyhkäistä kameran linssin puhtaaksi. Mitenköhän kameran saisi putsaamaan itse itsensä? Ajaessani porttikongista ulos kytken myös sivuille näyttävän etukameran päälle, jotta pystyisin paremmin huomaamaan näköesteiden takaa aamuhämärässä lähestyvät kulkijat, kun auton nokka vasta työntyy kongista ulos. Mutta äh – unohdin putsata myös etukameran. Pitääkin laittaa kotioven sisäpuolelle muistilappu, että putsaa sitä sun tätä ennen ajoon lähtöä.

Bling, bling, bling huutaa törmäysvaroitin ja jarrutti automaattisesti

Porttikongista onkin sitten mukava kääntyä kadulle, sillä aktiivinen kaarrevalo antaa mukavasti apua pimeiden kulmien havaitsemiseen. Ajellessani eteenpäin, soi puhelin. Koska puhelin on yhdistetty bluetoothin kautta auton audiojärjestelmään, painan ratista OK-nappia ja kertaan miehelleni kauppalistan sisällön.

Huomioni ajotehtävästä herpaantuu hetkeksi, koska listan sisältö ei tunnu painuvan vastaanottajan muistiin, enkä siten havaitse edellä kulkeneen ajoneuvon jarrutusta ajoissa. Auto huutaa: BLING, BLING, BLING ja punaista valoa välkkyy tuulilasissa. Auton törmäysvaroitinjärjestelmät olivat onneksi hereillä ja auto jarrutti automaattisesti ennen törmäystä. Huh huh. Onneksi tuulilasin ja maskin kamera- ja laserjärjestelmät eivät olleet lumen tai jään peitossa. Ne olisi kyllä ennen ajoon lähtöä tullut putsattua, sillä niiden poiskytkeytymisestä kuljettajaa onneksi muistutetaan.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin hoitaa hommat

Matkani jatkuu korkeamman nopeusluokan useampikaistaiselle tielle. Vaikka kädet tulee edelleen pitää ratissa ”varttia vaille kolme” -asennossa, ajotehtävääni helpottaa huomattavasti mukautuva vakionopeuden säädin. Koska mittaristossa näkyy auton kamerajärjestelmän lukema tieosuudella käytössä oleva nopeusrajoitus 80 km/h, säädän autoni nopeuden sen mukaiseksi. Ei siis pitäisi lähteä poliisille kuvaa minusta.

Nopeuden säätäminen kilometrin tarkkuudella onnistuu, koska digitaalisen mittariston ilmettä voi muuttaa ja olen erityisesti viehättynyt isoilla numeroilla näytettävään nopeuslukemaan. (Pakko on vielä mainita, että kiihdytyksen yhteydessä numeroiden vilistessä silmissä siitä tulee mieleen lapsuuden tietokonepelit, joissa ajettiin nuolinäppäimiä apuna käyttäen Formula 1 -nimistä peliä aidoilla radoilla. Muistaako kukaan?)

Edessäni kulkeva ajoneuvo ajaa minua hieman hitaammin, mutta nuorison suosiman biisin mukaan - ei kuule haittaa. Adaptiivinen vakionopeuden säädin hoitaa hommansa: se hidastaa autoa miellyttävästi ja säätää etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon asetusteni mukaisesti. Suuremmilla nopeuksilla säädän etäisyyden maksimiin, jotta minulle jää mahdollisimman paljon pelivaraa yllättävän tilanteen eteen sattuessa.

Äh, auto edelläni ajaa kuitenkin selvästi hitaammin, joten päätän ohittaa sen. Kurkistan vasempaan sivupeiliin (maininta vasemmasta siksi, ettei kukaan lukija vain epäile, että ohittaisin ketään oikealta) ja kappas vain, siinähän palaa valo – onneksi, sillä en ollenkaan huomannut vasemman puoleista kaistaa ajavaa autoa – kuolleen kulman tunnistin toimi jälleen. Kesäisin olen ilolla huomannut, että se havaitsee myös moottoripyörällä matkaansa taittavat. Annan nopeamman ohittaa ensin, napsautan vilkkua (on muuten kätevää, että se pienestä hipaisusta vilkauttaa heti kolme kertaa) ja siirryn vasemmalle kaistalle. Samalla vakionopeuden säädin ja tutka havaitsevat, että edessäni ei enää olekaan hitaammin ajavaa autoa ja kiihdyttää ennalta asettamaani ajonopeuteen.

Kahvikuppia mittaristoon

Matka etenee kohti määränpäätä ja huomaan oikealla puolellani kauniin talvisen järvimaiseman – samalla autoni ajautuu oikeanpuoleisen reuna- ja tärinäviivan päälle ja auto plimplauttaa minulle äänen, että huhuu, huomaathan missä ajelet? Auton mielestä ajolinjani ovat olleet muutenkin hieman kaareilevat suhteessa reunaviivoihin (onneksi ne ovat näkyvissä, eivätkä lumen alla), sillä mittaristoon ilmestyy kahvikupin kuva, joten kurvaan seuraavan huoltoaseman pihaan tauolle.

Huoltoaseman parkkipaikalla edessäni ajaa pakettiauto, jonka taakse on kiinnitetty pyöreä keltamusta tarra ”100”. Sama lukema ilmestyy myös mittaristoon siihen kohtaan, joka ilmoittaa vallitsevan nopeusrajoituksen. Osaan kuitenkin päätellä, että tuskin nopeusrajoitus tällä alueella moinen on.

Pysäköityäni kiesini huolehdin, että sen kamerat ja tutkat ovat puhtaat moskasta. Putsaanpa siinä samalla myös rekisterikilvet, jotta poliisin erilaiset kamerajärjestelmät osaisivat sitten tarpeen tullen lukea konenäöllään ne oikein. Mahdollisuus valokuvaukseen kasvaisi, mikäli tutuiksi tulleet kuljettajaa avustavat järjestelmät putoaisivat pois päältä ja joutuisin ajamaan kokonaan ihan itse. Hui!

#automaattiauto
#robottiauto
#digitalisaatio
#tietokäyttöön
#liikenneturvallisuus

 

 

Inkeri Parkkari

johtava asiantuntija, psykologi, liikenteen uudet palvelut

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.