Sähköbussia hyväksymässä – suomalainen ajoneuvojen tyyppihyväksyntä tiukassa testissä

9.2.2018 15.30, Kirjoittanut Henri Takkinen
 

Oli vuosi 2015, kun Trafissa pidettiin kokous sähkölinja-auton vaatimuksista. Asiakkaan nimi Linkker ei ollut tuttu ja kokous tuntui yhdeltä muiden joukossa. Kukapa olisi arvannut kokouksen poikivan vielä yhden Trafin tähän asti suurimmista tyyppihyväksyntäponnistuksista.


Kokous noudatteli totuttua kaavaa hyväksyntävaatimusten esittelyssä ja hyväksyntäprosessin pääpiirteissä. Suomalaisten tutkimuslaitosten ja linja-autojen hyväksyntärutiinin puutteessa Trafi kuitenkin kohteliaasti suositteli Linkkeriä kääntymään Euroopan suurimpien hyväksyntämaiden viranomaisten puheille.

Josko tehtäisiinkin Suomessa?

Linkkerin tyyppihyväksyntäinsinööri oli hankkinut tarjouksia ja keskustellut suurimpien hyväksyntämaiden kanssa. Näiden keskustelujen pohjalta hän ehdotti, josko hyväksyntä kuitenkin haettaisiin Suomesta.

Varovaisen tutkiskelun jälkeen todettiin, että tutkimuslaitosten puuttuminen oli suurin ongelmista. Aiemmin mm. perävaunujen ja kuorma-autojen päällerakenteiden tyyppihyväksyntätarkastuksessa tunnettu Testmill Oy valikoitui ottamaan koko ajoneuvon dokumentaation koottavaksi. Suomalaisten tutkimuslaitosten pätevyydet eivät yhteensäkään riittäneet linja-auton vaatimusten tarkastamiseen ja laajennuksia pätevyysalueisiin piti hakea.

Yhteistyössä ja parhaimpaan venymällä taklattiin haasteet

Pätevyysalueiden laajentaminen ei käy kädenkäänteessä, vaan vaatii varsinaisen testausvalmiuden muodostamisen lisäksi FINASin tekemän arvioinnin ja Trafin nimeämisen. Pätevyysalueitaan laajensivat Testmill Oy:n lisäksi VTT Expert Services Oy mm. linja-auton sisäturvallisuusvaatimusten osalta ja Test World Oy mm. melumittausten osalta.

Testausosuuden hankalimmiksi kohteiksi osoittautuvat ajoneuvon sähköturvallisuus ja EMC, sillä Suomessa ei ole EMC-testaukseen linja-autolle soveltuvaa testauskammiota eikä sähköturvallisuuteen nimettyä laitosta. Trafin kontaktien kautta saatiin sähköturvallisuuden osalta avuksi TÜV Süd Auto Service GmbH ja EMC:n osalta ruotsalainen SP, jota ei ennen tätä ollut nimetty Suomessa tutkimuslaitokseksi.

Testausvalmiuksien ja tutkimuslaitosten nimeämisien ollessa valmiina testausvaihe alkoi ja Trafiin alkoi tulla pikku hiljaa tulla testiraportteja osa-alueesta ja toisesta. Raportteja tarkastettiin tyyppihyväksyntäasiantuntijoiden voimin sitä mukaa kuin testaus eteni ja testauksissa selvinneitä ongelmia pyrittiin selvittämään yhteistyössä heti, kun niihin törmättiin.

Eka maali saavutettu, mutta jatkoa seuraa

Usein ensimmäistä kertaa tehdessä suunnitellut aikataulut saattavat venyä. Lopulliseksi tavoitteeksi asetettiin kuitenkin vuoden 2017 loppu, mutta siihen ei suomalainen sisukaan riittänyt, vaan hyväksyntä myönnettiin 2.1.2018.

Tuotekehitys, lainsäädännön kehittyminen ja muuttuvat asiakasvaatimukset aiheuttavat muutoksia tuotteisiin. Yksi haaste sähköbussin tyyppihyväksyntäprojektissa oli hallita muuttuva, versova tuotepaletti ja hyväksynnän sisältö olikin jossain vaiheessa pakko jäädyttää. Myönnetyn perushyväksynnän jälkeen tyyppihyväksyntöjä voidaan kuitenkin jatkossa laajentaa kattamaan muuttuneet tuotteet ja näin varmistetaan muuttuneidenkin tuotteiden vaatimustenmukaisuus ja turvallisuus.

Usein tyyppihyväksyntäasiat saattavat olla ajallisesti hyvinkin nopeita ja joskus taas tällaisia pidempiä projektinomaisia, joissa luodaan tutkimuslaitosvalmiudet ja valmistajan tahollakin rakennetaan toimintamalleja.

Oli hienoa olla muiden tyyppihyväksyntäasiantuntijoiden kanssa tekemässä projektia, jossa hyvällä yhteistyöllä tutkimuslaitoksien ja valmistajan kanssa päästiin maaliin – onhan sähköbussin tyyppihyväksyntä iso asia koko Euroopan mittapuullakin.

Jään mielenkiinnolla odottamaan tyyppihyväksynnän laajennushakemuksia Linkkerin suunnalta ja toivon, että nämä luodut valmiudet ovat jatkossa hyödyksi myös muiden valmistajien kohdalla.

#sähköbussi
#tyyppihyväksyntä

 

 

 

Henri Takkinen

ylitarkastaja, tyyppihyväksyntä

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.