Mobiiliajokortti on kehittämistä parhaimmillaan

8.6.2018 12.20, Kirjoittanut Simo Karppinen
 

Trafi haluaa olla viranomaisena kehityksen kärjessä ja tarjota asiakkailleen parhaita mahdollisia palveluja. Joskus isotkin uudistukset lähtevät liikkeelle pienistä asioista tai yksittäisistä ajatuksista. Hyvä esimerkki tällaisesti on pilottivaiheessa oleva Autoilija-sovelluksemme ja siihen sisältyvä mobiiliajokortti.


 

Kokoonnuimme Trafissa kolmen hengen porukalla kesäkuussa 2016 miettimään tarvetta mobiiliajokortille Suomessa ja samalla ideoimaan sitä, mitä sillä pitäisi pystyä tekemään. Puolentoista tunnin mietinnän jälkeen olimme koonneet perusasiat yhdelle fläppitaululle, mutta ennen kaikkea olimme itse innostuneet ajatuksesta. Emme kuitenkaan tuolloin osanneet arvata sitä, kuinka nopeasti asiat lähtisivät edistymään, saatikka sitä, kuinka paljon kiinnostusta ideamme tulisi herättämään Suomessa ja ulkomailla.

Demo vauhditti aloitusta

Ensimmäinen päätös tulevaan projektiin liittyen oli se, että halusimme tavan visualisoida ajatuksemme. Tämä onnistui lopulta helposti, koska saimme varattua muutaman tunnin erään sovelluskehittäjämme työaikaa. Hänen ansiostaan saimme käyttöömme html-pohjaisen demon, jolla pystyi helposti esittelemään, miltä mobiiliajokortti voisi näyttää ja mitä toiminnallisuuksia siihen sisältyisi.

Uskon, että pitkälti demomme ansiosta silloinen pääjohtajamme Kari Wihlman kertoi lokakuussa 2016 laajalle sidosryhmäjoukolle järjestetyssä tilaisuudessa, että Trafi julkistaisi ensimmäisen version mobiiliajokortista jo vuoden 2017 aikana. Tämä laittoi tekemisellemme vielä aivan uudenlaisen vaihteen ja vuodenvaihteessa meillä oli käynnistynyt projekti, jonka tavoitteena oli julkistaa mobiiliajokortin pilottiversio joulukuussa 2017.

Ei pelkkä mobiiliajokortti, vaan paljon muuta

Mobiiliajokortin sisältö ja toiminnallisuus ovat edelleenkin pitkälti samoja, jotka sisällytimme aivan ensimmäiseen demoomme. Isoin sisällöllinen muutos alkuperäiseen konseptiin oli se, että päätimme julkaista Autoilija-sovelluksen eli halusimme samalla sovelluksella tuoda muitakin hyödyllisiä palveluita autoilevalle kansalle.

Demosta oikeasti toimivaan sovellukseen on kuitenkin teknisesti pitkä hyppäys ja aikataulu näytti vielä projektin alussa lähes toivottomalta. Tietohallintomme osoitti suurta venymiskykyä ja joustavuutta suunnitellessaan lähes lennossa meille oikean lähestymistavan. Saimme muun muassa projektin ensimmäiselle vuosipuoliskolle käyttöömme HiQ Finlandin mahtavan tiimin suunnittelemaan ja toteuttamaan Autoilija-sovelluksen teknisen prototyypin.

HiQ:n kanssa tehdyn yhteistyön aikana luotiin sovellukselle muun muassa käyttölogiikka, ulkoasu ja tekninen perusta. Erityistä huomiota on saanut HiQ:n pyynnöstämme suunnittelema visuaalisten turvatekijöiden kokonaisuus, mikä mahdollistaa jatkossa sovelluksen laajemman käytön myös tilanteissa, joissa ei ole mahdollisuutta tai tarvetta hyödyntää järeämpiä kortin aitouteen liittyviä varmistuksia. CGI:n taivava sovelluskehitystiimi jatkoi HiQ:n kanssa tehdyn prototyypin pohjalta töitä ja saimme pilotin julkistettua aikataulussa 17.12.2017.

Innostus yhdistää sekä mobiiliajokortin tekijöitä että testikäyttäjiä

Suunnittelemamme uusi tuote on saanut koko projektin ajan osakseen laajaa kiinnostusta. Sovelluksestamme on tehty paljon lehtiartikkeleita suomalaiseen ja ulkomaiseen mediaan, eri viranomaistahot ja yksityiset yritykset ovat olleet kiinnostuneita yhteistyömahdollisuuksista ja saimme nopeasti kasaan pilottiin kaipaamamme testikäyttäjät julkaisemalla some-kanavissa hakuilmoituksen. HiQ:n suunnittelma protyyppi on menestynyt myös kansainvälisissä kilpailuissa; viimeisempänä saavutuksena sovellus voitti kultaa European Design Awards –kilpailussa Oslossa kategoriassa ”Design Concept”.

Itselleni erityisen tästä projektista tekee kuitenkin se mahtava henki, innovatiivisuus ja kokeileva kulttuuri, mikä koko tiimillämme on ollut projektin alusta saakka. Tämänkaltaisen kokeiluhankkeen edistäminen on osoittanut myös koko virastomme halun ja kyvykkyyden tukea ja mahdollistaa uusia innovaatioita ja viedä niitä eteenpäin joustavasti ja kokeillen. Sovelluksella on tällä hetkellä parisen tuhatta käyttäjää, mutta teemme edelleen täysillä töitä, jotta syksyllä kaikki pääsisivät hyödyntämään sovelluksen tuomia mahdollisuuksia arkipäivänsä helpottamiseen.

#sähköisetpalvelut
#mobiiliajokortti
#autoilijasovellus
#digitaldrivinglicence

 

 

Simo Karppinen

yksikönpäällikkö, ajo-oikeudet ja kortit

3 kommenttia "Mobiiliajokortti on kehittämistä parhaimmillaan"

Simo Karppinen 7.11.2018 10.56

Autoilijan laajan kansalaisjulkaisun kehittäminen on loppuvaiheessa. Sovellus ei siis vielä löydy sovelluskaupoista. Julkaisusta ja sen tarkasta aikataulusta tiedotetaan arviolta 1-2 kuukauden sisällä.

Autoilija 6.11.2018 15.01

Mikä lienee autoilija-sovelluksen aikataulu? En sitä ainakaan Androidille vielä Play Kaupasta löydä.

Erkki Pulkkinen 8.6.2018 13.10

Hei

Olen onnistunut pääsemään mukaan toisessa Beta-testaja haussa. Appi on todella kätevä ja toimiva. Joissain kohdissa on jäänyt mietittämään, miksi ajoneuvohaussa tulee "punaista" vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Vielä kun saisi kuvattua kännykän kameralla rekisterikilven, niin olisi jopa helpompi käyttää ajoheuvotietojen hakua.
Mahtaisikohan riittää "vallesmannille" mobiiliajokortin näyttäminen :)

Terveisin

Erkki Pulkkinen

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.