Tulevaisuuden hiiletön liikenne vaatii oikeita tekoja

14.9.2018 10.35, Kirjoittanut Mia Nykopp
 

Tulevaisuuden hiiletön liikenne on kova tavoite, mutta meillä ei ole varaa tinkiä siitä. Itse en ainakaan haluaisi jossitella tulevaisuudessa, että olisi pitänyt tehdä enemmän. Ennemmin kuuluisin siihen kerhoon, joka voi todeta, että kannattipas panostaa. Tiedän, että meitä on monia.


Tärkeää on puuttua liikenteen päästöihin laajalta skaalalta, jotta oikeat ja riittävän tehokkaat keinot saadaan varmasti käyttöön. Tavoitteiden on oltava kovat, koska liikkeelle olisi pitänyt lähteä jo eilen.

Juuri tähän liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopoliittisen työryhmän tuore väliraportti pyrkii: Herättämään keskustelua, tuomaan esille ideoita kattavasti ja laidasta laitaan. Haastamaan. Innostamaan ajatteluun. Ideoimaan uutta. Vaikuttamaan.

ILMO45-raportin TEKNO-polku

Väliraportin kolme eri skenaariota, muutospolkua tuovat ideoita ja herättelevät keskustelua kaikki omista lähtökohdistaan. BIO-polussa hiiletöntä tulevaisuutta tarkastellaan polttoaineiden näkökulmasta, PALVELU-polussa ratkaisuja haetaan liikennesuoritteen vähentämisestä ja vetämässäni TEKNO-polussa teknologisten mahdollisuuksien kautta. Näiden kaikkien polkujen toimia tarvitaan ja näiden pohdintojen kautta voidaan muodostaa loppuvuoden aikana se kokonaisuus, jolla lähdemme vahvasti kohti tavoitetta, hiiletöntä liikennettä vuonna 2045.

TEKNO-skenaario sähköistää liikenteen, mutta säilyttää autoilun

TEKNO-ryhmän väliraportissa esittämä skenaario on raflaavaa luettavaa. Bensa- ja dieselautojen myyntikiellot, henkilöautokannan lähes täysi sähköistyminen, fossiilisten polttoaineiden myyntikielto, tiemaksut kaupunkiseuduille, ajoneuvoveron vuosittaiset korotukset bensa- ja dieselautoille – ja nämä kaikki jo reilun vuosikymmenen, kahden kuluttua.

TEKNO-skenaariossa vaihtoehtoisia käyttövoimia ja latausinfraa tuetaan niin voimakkaasti, että syyt olla hankkimatta esim. täyssähkö- tai vetyautoa loppuvat ja myös vesiliikenne sähköistyy vauhdilla. Vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttäville autoille voisi tulla niin ikään omat rekisterinumerot, joten liikenteessä näkisi heti, kuka on edelläkävijä. Työsuhdeauton tilalle voi saada työsuhdesähköpyörän ja hankintatuet ulotetaan kaikkiin sähkökäyttöisiin liikkumavälinesiin.

Rohkeita esimerkkejä? Kyllä. Yltiöoptimismisia? Sitäkin, mutta täyttä utopiaa nämä eivät kuitenkaan ole. Itse asiassa monia on testattu jo maailmalla, osaa paremmin tuloksin, osa ei välttämättä ole toiminut toivotusti, mutta niistäkin on noussut uusia ideoita kehittelyyn. Voi olla, että muutaman vuoden päästä jotkut ehdotukset voivat tuntua jopa laimeilta.

Tahto ja rohkeus määrittävät tulevan

Innovatiivisuus ja tahto panostaa uuteen ajatteluun on tärkeässä asemassa siinä, että pystymme hyödyntämään teknologisen kehityksen mahdollisuuksia täysmääräisesti liikenteen päästöjen vähentämisessä. Esimerkiksi jo nyt täyssähköautojen ja ladattavien hybridien ensirekisteröinnit ovat lähteneet voimakkaaseen kasvuun, mikä kertoo osaltaan vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen kehittymisestä sekä myös yleisen mielipideilmaston muuttumisesta.

Liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopoliittisen työryhmän väliraporttia kannattaa katsoa tällä silmällä. Muutos on käynnistynyt, mutta nyt pitää löytää sopivat ja tehokkaimmat keinot sen vauhdittamiseen. Haastankin kaikki osallistumaan keskusteluun. Kritisoi, kiitä, ideoi, tyrmää, kuuntele ja kerro. Nyt on aika vaikuttaa ja luoda parhaat mallit kohti tulevaisuuden hiiletöntä liikennettä. Sana on vapaa 8.10. asti.

Keskustelun jälkeen on kuitenkin aika toimia, sillä muutokseen tarvitaan ennen kaikkea tekoja ja näitä me kaikki voimme omalta osaltamme tehdä. Tekemämme kansalaiskyselyn mukaan joka kuudes suunnittelee siirtyvänsä vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttäviin autoihin seuraavan viiden vuoden kuluttua. Aion kuulua itse heihin – toivottavasti myös sinä.

#ilmastonmuutos
#sähköautot
#vaihtoehtoiset
#oleedelläkävijä
#ilmo45

 

 

2 kommenttia "Tulevaisuuden hiiletön liikenne vaatii oikeita tekoja"

Katja Lohko-Soner 26.10.2018 12.56

Hei Nina,

hienoa, että vähäpäästöiseen autoon siirtyminen kiinnostaa. Tällä hetkellä uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2000 euroa valtion hankintatukea vuosina 2018–2021.
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/tayssahkoauto/sahkoauton_hankintatuki . Lisäksi sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin voi hakea tukea ARA:lta http://www.ara.fi/fi-FI/Lainat_ja_avustukset/Sahkoautojen_latausinfraavustus .

Näiden lisäksi on vielä haettavissa vanhoihin autoihin muuntotuki eli jos bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaa toimimaan kaasulla tai etanolilla, muutoksen kustannusten kattamiseksi voi saada rahallista tukea. Muuntotuki on 1000 €, kun auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi ja 200 €, kun auto konvertoidaan etanolikäyttöiseksi https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoinen_auto/muuntotuki .

Uusien autojen päästöjä voi muuten vertailla verkkopalvelussamme http://autovertaamo.trafi.fi/ . Lisäksi palveluun voi syöttää käytetyn auton rekisterinumeron, jolloin näkee juuri sen auton päästö- ja kustannustiedot. Lisätieto vaihtoehtoisista käyttövoimista löytyy sivuiltamme https://www.trafi.fi/oleedellakavija

Terveisin,
Katja

Nina Baez 26.10.2018 10.42

Onko valtiolla mitään tukia uuden vähäpäästöisen auton hankintaan? Suunnittelen vanhan vaihtamista uuteen.
Kiitos

Osallistu kommentoimalla

  • Voit kommentoida nimellä, nimimerkillä tai anonyymisti.
  • Kunnioita kanssakeskustelijoitasi. Haukkuminen, epäasiallinen kielenkäyttö ja nimittely on kiellettyä.
  • Älä julkaise omia tai muiden henkilötietoja. Kanavamme on julkinen.
  • Rasistiset tai muut ihmisiä, yhteisöä tai uskontoa loukkaavat viestit ovat kiellettyjä, samoin rikokseen yllyttävät ja muuten lainvastaiset viestit.

Asiattomat viestit poistetaan. Viestin poistamisesta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Kommentoi

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.